Det er et mål at skolehagen skal bidra til læring og trivsel, at den brukes i de ulike fagene. I naturfag, samfunnskunnskap og geografi på Vg1 har hagen for eksempel bidratt til å oppfylle læreplanmål om utforsking, for eksempel gjennom å etablere blomstereng, setting av poteter, lage insektshotell og stier i hagen. Også i fag som norsk og andre filologiske fag er det planer om å bruke skolehagen, for eksempel i sammenheng med å lese romanen «Bienes historie» av Maja Lunde. Skolehagen har både en praktisk side – dyrking av ulike vekster: poteter, ulike grønnsaker og blomster, frukttrær og bærbusker, utarbeiding av kompost osv, men den har også en estetisk, kulturell og opplevelseside. Vi har ulike sitteplasser i skolehagen, og det er et mål at skolehagen skal være et godt sted å være, at den appellerer til sansene, at den brukes til sosiale formål og at «klasserommet» kan tas ut i hagen i ulike sammenhenger. Skolens bibliotek skal for eksempel knyttes til bruken av hagen.