Velkommen til yrkes- og utdanningsrådgiveren

Karriereveiledning er veiledning om og hjelp til utdannings- og yrkesvalg. Karriere er definisjonen på den, ofte svingete, veien du går gjennom livet når det gjelder skole, utdanning og arbeid.

Som karriereveileder tar jeg utgangspunkt i den enkeltes interesser, verdier og ambisjoner, men også samfunnets behov for arbeidskraft, i veiledningen.

Jeg kan hjelpe med:

• Valg av utdanningsprogram og fag, og søking til videregående skole
  • Informasjon om og veiledning rundt studier på universitet og høgskoler i inn og utland.
  • Informasjon om utvekslingsmuligheter.
  • Tilgang til karrieretester og andre verktøy for veivalg.
  • Å se dine muligheter, interesser og styrker.
  • Å lage en plan for en start på din karriere

Søknadsfrister:

1. februar for særskilt vurdering i vgs.

1. mars er frist for å søke videregående opplæring (Vigo) OG særskilt vurdering til høyere utdanning.

15. april er søknadsfristen til høyere utdanning (Samordna opptak). Orientering blir gitt i klassene og lagt ut på It`s Learning.

Fagvalg:

Elevene på Vg1 studiespesialiserende skal velge minst tre programfag som de ønsker å ha på Vg2 i midten av februar. To av programfagene må være fra samme programområde (realfag eller språk, samfunnsfag og økonomi), og disse fagene må man ha både på Vg2 og Vg3.

Mer informasjon om fagvalg kan du lese på sidene om studiespesialisering. Du kan og finne mer informasjon om de forskjellige programfagene på Vilbli.no

VGS-dagene:

Om høsten kommer 10. klassingene fra skolene på Haugalandet på hospitering hos oss. De får da muligheten til å «prøvesmake» på to utdanningsprogram i videregående skole.
Om våren kommer 9.klassingene og får hospitere to onsdager.

Kom innom for en prat om du har konkrete spørsmål eller et stort: "Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre...".

Ønsker du en prat med meg kan du benytte bookingsystemet for å bestille tid.
Booking YoU-rådgiver

Du finner mye informasjon på YoU Rådgivningssiden  på It's Learning, og på den lukka facebooksiden Rådgivning Vardafjell

Rådgiveren er underlagt taushetsplikten. Du skal derfor føle deg trygg når tar opp ulike tema. YoU-rådgiveren samarbeider med SoS-rådgiveren ved behov.

May Britt Haugland (YoU-rådgiver)

SoS-rådgiveren - Klikk for stort bilde

E-post: may.britt.haugland@skole.rogfk.no

Personvern knyttet til booking av time hos YoU-rådgiver

Vardafjell Videregående skole er behandlingsansvarlig for data som lagres, og behandles, , og har selv eierskap til, og ansvaret for, disse.

Dette gjelder følgende data som blir skrevet inn ved booking:

• Navn
  • Telefonnummer
  • E-postadresse

Formålet med behandling av personopplysninger er kun i forhold til booking av timer hos rådgiver/veileder.

Personopplysninger behandles i henhold til de krav som lover, regler og forskrifter Rogaland Fylkeskommune har til datasikkerhet.

Data som blir lagret blir automatisk slettet etter 60 dager. Hvis du ønsker data slettet før 60 dager, ta kontakt med administrasjonsansvarlig for booking ved skolen,  May Britt Haugland.

Vardafjell Videregående skole har taushetsplikt i forhold til alle personopplysninger som blir lagret.