Nivåinndeling av smitteverntiltak for videregående skole

Den nye utgaven av veilederen for smittevern for videregående skole beskriver hvordan ulike tiltak kan iverksettes avhengig av situasjonen i en trafikklysmodell; grønt, gult og rødt nivå. Tiltakene tilpasses smittesituasjonen i samfunnet og andre faktorer i en totalvurdering.

Modellen varierer fra vanlig organisering av skolehverdagen (grønt nivå), til mer omfattende tiltak med mindre, faste grupper og større avstand mellom elever (rødt nivå). Forskjellen på de tre nivåene gjelder særlig tiltakene for å redusere kontakt mellom personer (kapittel om redusert kontakt mellom personer).

Tabell 1. Trafikklysmodell for videregående skoler

VGS Tiltak
Grønt nivå
  1. Ingen syke skal møte på skolen
  2. God hygiene og normalt renhold
  3. Kontaktreduserende tiltak:

    Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
    Vanlig organisering av klasser og skolehverdag
Gult nivå
  1. Ingen syke skal møte på skolen
  2. God hygiene og forsterket renhold
  3. Kontaktreduserende tiltak:

    Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
    Hele klasser kan ha undervisning sammen
    Elever bør ha faste plasser i hvert klasserom eller faste samarbeidspartnere/-grupper
    Ansatte kan veksle mellom klasser, men bør holde avstand til elever så langt det er mulig
    Utenfor klasserommet oppfordres elever og ansatte til å holde en meters avstand i alle situasjoner
    Unngå trengsel og store samlinger
Rødt nivå
  1. Ingen syke skal møte på skolen
  2. God hygiene og forsterket renhold
  3. Kontaktreduserende tiltak:

    Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
    Dele klasser inn i mindre kohorter*
    Kohortene* bør ha faste klasserom
    Ansatte bør komme til klasserommet 
    Tilstrebe en meters avstand mellom elever/ansatte
    Unngå trengsel og store samlinger
    Holde avstand i pauser/friminutt og unngå kontakt mellom ulike kohorter*
    Vurdere alternerende oppmøtetider for elever

I videregående skoler blandes elevene i ulike fag og det er derfor ikke mulig å innføre kohorter. Det er følgelig særlig viktig at de øvrige smitteverntiltakene gjennomføres.

Til toppen